dijous, 27 de desembre del 2012

LES 4 METÀFORES

Charles Crook, professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham va definir en el seu llibre  "Ordenadores y aprendizage colaborativo" una manera de conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador fonamentada en metàfores, on a través d'aquestes metàfores  s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.


Aquestes quatre metàfores són: 


  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina



  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor


En aquest cas, l'ordinador és qui tutoritza l'ensenyament a l'alumne, és a dir, l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua.

En la creació d'aquests tipus de programes es té present la individualització d'aprenentatge, la formulació de preguntes i la informació que es va afegint. Com es difícil què un programa detecti el nivell de l'alumne (els seus errors i necessitats), el propi alumne és qui pot decidir el nivell d'aquest. 

Un exemple d'activitats serien les del edu365.cat (entrena't per llegir) o les del JClick 


  •  La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne



En aquesta metàfora l'ordinador és controlat pel nen. El paper del mestre en aquesta metàfora queda en segón lloc, encara que tindria la funció de guiar i estimular al nen. El llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic anomenat tortuga seria un exemple de micromon on el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes. Un altre exemple que es basa en aquesta metàfora és Scratch.






  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador


Els simuladors permeten un aprenentate per descoberta però amb un grau de llibertat més baix que en el del Logo.

Permet fomentar la reflexió i l'acció en un entorn acotat però amb el perill de simplificar en excés els sistemes reals. 

Alguns exemples de programes són : Crayonphysics, on l'usuari dibuixa un sistema per que una pilota arribi a una meta 





Un altre exemple de simulador, molt més senzill, és la Doctora xinxeta, on l'usuari s'encarrega de la supervivència d'una planata.

  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina


Aquest tipus de metàfores s'hauria de donar habitualment a l'escola. Les activitats que es realitzen han de ser autèntiques. Avui dia, utilitzar l'ordinador com una eina de treball  és molt habitual. Gràcies a l'evolució que les escoles han realitzat aquesta metàfora està molt més present en els centres educatius. Els infants haurien de treballar des de petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.



Tasca a realitzar 
El professor ens va demanar que realitzéssim una taula en un word on hi hagin exemples d'aquestes 4 metàfores. Un cop acabada la taula, pujar la taula a l'Scribd, i finalment penjar-ho al bloc. 

4 metafores

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada